الخميس، 11 ديسمبر 2008

العلم نورن

الحقيقه أنا أسمع عن البورد الأمريكي في الجراحه
البورد الأمريكي في الباطنه
أو مستشفى تطلب طبيب يشترط أن يكون حاصل البورد الأمريكي في مجال تخصص معين

لكن الحقيقه لأول مرة أرى مثل الدكتوره هبه قطب
حيث أنها حاصلة على البورد الأمريكي في السكس !
واضح أن الجنس لم يعد شيء من الفطره في المخلوقات
ولكنه يحتاج إلى دبلومه ودكتوراه وشهادات عليا
حتى ظهر علينا من يقوم بفتح عيادات خاصة بقصد تعليم الناس ممارسة الحياه الزوجيه
وبتطلع في التليفزيون تقول كلام تستحي أن تسمعه حتى إن كنت تجلس بمفردك
أصل الناس اللي كانت بتتجوز من آلاف السنين لم يفهموا في الجنس
صحيح
العلم نورن
...
" لا حياء في العلم"
كم ظلمنا هذه المقوله معنا كثيرا

هناك 11 تعليقًا:

غير معرف يقول...

يا اخى ده انت ظالم اوى ما يمكن المقصود " البورنو " او البورن فى الطب انا مش عارف بقى هنلاقيها منك ولا من الشعب الجاهل اللى مش بيفهم فى الانفتاحلوبيا
ههههههههههههه

الميكروباص يقول...

يا سيدي مهو الناس بتقول ان العياده بتاعتها محجوزه 4 شهور مقدما !!
واللي عنده مشكله -غير طبيه- ممكن يروح لها وهي تتصرف
عالم تحرق الدم يابني

Empress appy يقول...

انا سمعن عن الوليه دي بنت القمر كانت كاتبه عنها وجاهله جاهله يعنى
عادي يا سيدي يمكن العلم نورن ولمبه قولت عالى ايه المشكله المشكله تكمن فى ان الست دي فعلا جاهله

الميكروباص يقول...

ولله يا آبي كل الناس اتريقت عليها وسخرت منها
بس الحقيقه مش عارف ايه موضوع ان العياده بتاعتها محجوزه 6 شهور ده
ده اصلا الراجل اللي بتكون عنده مشكله عضويه بيروح للدكتور بالعافيه
ازاي هايروح للوليه دي عشان تفهمه مثلا؟

حواء يقول...

السلام عليكم
والله ياجماعه انا اختلف معاكم
الست محترمه جدا وانا دايما متابعه برامجها بس علي فترات طويله ودايما بتتكلم بالحرام والحلال
بس انا سئلت جوزي سؤال وقولتله
هو انت ياحمد مستفدتش من اللي بتقوله الست ديه اي حاجه ؟
قالي لا اصلي انا عارف اللي بتقوله ده من بدري
قولتله وانا معرفتش اللي بتقوله ده إلا منها ومنك
معرفش انا راي ان الست ديه ست كويسه بتتكلم في حاجات مفيده بتفيد البنت اللي عندها حياء انها تسئل قبل متتجوز فبتعرف منها من غير مضطر تسئل
وفعلا العياده محجوزه لمده 4 شهور يعني فعلا في ناس محتاجه الست ديه
وعلي فكره كشفها معدي في الكشف الواحد 200جنيه يعني مش اي حد هيقدر يروح لها من ناحية الماده ولا من ناحية العلم والاقتناع بانه محتاج علاج زي الدكتور النفسي
تحياتي

Foxology يقول...

والله انا نفسى محتار مش عارف هى دكتورة بجد ولا كدة وكدة

تابعت مقالات ليها قبل كدة نظام قراء يسئلو وهى تجاوب وساعات كنت بحس انها جاهلة بمعنى الكلمة وساعات كنت بحس انها دكتورة شاطرة وفاهمة !

مش عارف الحقيقة اقول ايه على موضوع البورد انا مفهمش فى الحاجات دى لكن اللى انا عارفه كويس ان المجال ده مهم ويمكن نظرتنا ليه انه عيب زيه زى الطب النفسى بالظبط مع ان المجال ده تقريبا فيه جزء كبير متعلق بالطب النفسى من ناحية المعتقدات والتأثيرات والضغوط والمصطلحات الكبيرة دى

يمكن اكون صح ويمكن اكون غلط لكن دى وجهة نظرى المتواضعة :)

Unknown يقول...

والله احنا احسن ناس ننحدر فى كل شئ اخلاق وسلوك وفكر ودين
عالم معندهاش حياء
لا حول ولا قوة الا بالله

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

اللام عليكم
انا حاسة الموضوع تقليعة عشان نبقى زي الخواجات
وحاسة انها العيادة الوحيدة للموضوع دة بتاعتها بس
انما الكلام بقى والمحتوى بصراحة كتير بيخلي الواحد كانه بيتفرج على فيلم ولومؤاخذة يعني
عموما انا شايفة انه ممكن يكون بينفع غيري بس مش لازم تليفزيون يعني
تحياتي

غير معرف يقول...

فضيحة ماجد فرج و وفاء سلطان
http://elsultana.blogspot.com/
http://magedfarag.blogspot.com/

شارك في دعم حملة قتل الخنازير

الميكروباص يقول...

هو الاسلوب اللي صعب شويه
انا سألت واحد صاحبي دكتور عندها قالي انها مشهوره وزوجها دكتور رمد في القصر العيني
بس هي بتفتخر انها من اوائل الناس اللي اخدوا البورد الامريكي في الموضوع ده !
باين الموضوع خطير والواحد مش عارف

KEBLAWYAT يقول...

sexology

فرع من فروع الطب

يمكن اسمه يوحى بغير مضمونه

هو بيتكلم عن العقم والمشاكل الجنسية

( بتشوف يافطة دكتور مكتوب عليها أمراض جلدية وتناسلية وعقم )

أهو ده بقى جزء العقم

فى مصر معندناش دكاترة sexology بس

بيبقى تبع الجلدية

بس بره بيبقى مستقل عن الجلدية