الأربعاء، 7 مايو 2008

انها ثقافتنا يا ساده


عندما يكون هناك ملايين الناس داخل البلد

لا يوجد واحد منهم يستطيع أن يعارض مديره في العمل

ولا يجرؤ أن يقول له " لا" ولو لمره واحده

فكيف تنتظر منه أن يقول " لا" لحاكم البلد؟

هناك 9 تعليقات:

غير معرف يقول...

elmoshkela en el7ala2a mo7kama awyeeeeeeee every one is afraid and everyone is so freken poor in the fath,head ,money,knoldge and soooo lazy so with all of that there is no hope.
w3anadak tazkara wara lelostaz elly lessa rakeb ma3ana feltoktok;)

بنت مصريه يقول...

عندك حق والله يا لورنس
كل واحد بيرمى على زميله ف الشغل
اشمعن انا اللى اشتكى
ما زميلى فلان يشتكى واهى اذا اتنيلت
هتتنيل على دماغه هو
انا مالى
احييك

Empress appy يقول...

بس انا بقول لا ويمكن فى شغلى ده عامل مشاكل ليه كتير بس اعمل ايه فى لسانى عامل زى طريق الصعيد
يالا يا ريت يبقى فيه حد تانى يقول لا معايا بدل ما صوتى يتنبح

الميكروباص يقول...

البنت المصريه- دائما أحلى صباح من عندك
الله الشغل ده أصبح العقوبه اليوميه اللي البني آدم بياخدها
الواحد بيقوم الصبح كأنه رايح المدرسه
وبيوصل لقمة الاكتئاب بعد الاجازات الطويله
عشان كه فعلا احلى حاجه في الشغل هي يوم الاجازه

الميكروباص يقول...

العملاقه آبي عندي في التوك توك
انا مش مصدق روحي
...
لن يقول معك -لا- في الشغل لأن الكل خائف على أكل عيشه- ولو كان فيه مكتب عمل بيحمي الناس مكنش ده بأه الحال، وانا شخصيا لأن لساني طويل في الشغل، فدائما من المغضوب عليهم

Heart Beat يقول...

اولا

حلوة فكرة وسائل المواصلات التدوينية دي

ميكروباص
و
توكتوك
حقيقي فكرة جميلة جدا

اعتقد اننا شعب مطيع جدا مابنحبش نزعل حد مننا و خصوصا اللي في مناصب كبيرة

و الحكاية دي من زمان اوي

ربنا يسترها معانا يارب

غير معرف يقول...

كل واحد يالورنس بيقول يالا نفسي
خايف علي مكانه
الشغل بقه شاحح اليومين دول
كل واحد بيقول الطي باحسن
دايما تساؤلاتك في الصميم يالورنس
:)
تحياتي ليك

Foxology يقول...

عندك حق ... انها ثقافتنا نحن .. ثقافة عدم ثقافة الأعتراض وقول (لا)

تحياتى :)

(احمد سكر ) يقول...

امممممممممم

مش فى كل الاحوال سلبيين مع رؤسائنا

بس الحكام طبعا مش هنقدر نقول فى وشهم لاء

تحياتى
احمد سكر