الجمعة، 25 ديسمبر 2009

تعاملات سيئه

منذ 6 سنوات قابلت طبيب مثل هذا
دفعت له 60 جنيه كشف وكلما سألته سؤال نظر إليا "بقرف" وسكت
وأدركت أن العبقريه لها ناسها
وأنه لا يصح لعظيم مثله أن يرد على الرعاع أمثالي!

هناك 8 تعليقات:

حفيدة عرابى يقول...

لا
انا مستحملش كده
الا الدكتور
هى الرحمة ضاعت كده
ده انا لازم أفهم منه براحة كده كل حاجة
بس انا والدتى مرة
كان عندها ذبحة صدرية
وانا مكنتش لسه فاهمة حاجة
وطلبت الدكتور فى التليفون
علشان ييجى بسرعة
زوجته قالت نايم
كنا العصر
ومش بيصحى غير بعد ساعة
يا ست الحاجة
والدتى تعبانة جدا
رفضت بكل اباء وشمم
وانا كان حالى يعلم بيه ربنا بس
عمرى
ماانسى ليه وليها الموقف ده

kochia يقول...

الحقيقة انا شخصيا مريت بموقف مماثل مع طبيبة برده .. لكن ده يادوب خريجة يعني حبر شهادتها لم يجف بعد ومع ذلك تعاملت مع كمرافقة ومع المريضة التي كانت معي بمتهي التعالي وكأن تلك الشهادة هي حكر علي عائلتها ذوي الدماء الزرقاء فقط وانه لا يحق للعامة امثالي من ان يقولوا لها: "المريضة تعبانة يا دكتور ممكن تيجي تبصي عليها ؟" لانها ردت رد غريب جدا وبصوت عالي جدا " انا اللي احدد اروح لها امتي مش انتي حتي لو كانت تعبانة انا اللي احدد .. اطلعي برة "
طبعا كانت خناقة عظيمة وخرجنا من المستشفي .. بس ليه كدة ؟؟
غريبة

على باب الله يقول...

هو اللي خسران ، آديك مش هاتعتبله العيادة تاني .

Dr Ibrahim يقول...

المفروض فيه وقت محدد
ولازم الطبيب يعد مع العيان وياخد ويدى معاه فى الكلام من ناحية المشكلة الطبية اللى جاى عشانها ...انما اللى موجود فى الموضوع دا منافى لأخلاقيات المهنة تماماً...

Foxology يقول...

اللى يعمل كدة يبقى معلش ياخد بالمركوب لأنى انا اللى بديله الفلوس اللى بيصرف على نفسه ويأكل نفسه منها ولا ايه ؟؟؟

عليه العوض فى الاخلاق

يا مراكبي يقول...

دي حقيقة .. لأن فيه أطباء كتير دلوقت بيتعاملوا مع المرضى على إنهم موتور عربية بيصلحوا فيه مش إنسان له أحاسيس وقلق ومحتاج تأهيل نفسي

خسارة

مي يقول...

فعلا الدكاترة فاكرين انهم بيعملوا الى متعملش كانه ملاك نازل فى كتير اوى بيعامل بقرف وخنقة وممنوع تسال او تقول هو انا عندى ايه؟
وفى دكاترة بيبتسموا ويطمنوا بس قليل جدااااااااااااااااا
تحياتى

الميكروباص يقول...

على فكره تقريبا كل الناس تعرضوا للمواقف دي
وده دليل على ان نسبة كبيره من بين الدكاتره بيتصرفوا بهذه الطريقه خاصة الكبار منهم